Öronproblem

Vi har gjort en video med tips om hur man rensar öron på sitt husdjur.

Otiter

Hundens öra består av ytteröra, mellanöra och inneröra. Öronlappen och hörselgången utgör ytterörat. Hunden har en kraftigt vinklad hörselgång.

Öroninflammationer även kallat otit är relativt vanligt förekommande hos hundar. Det finns flertalet bakomliggande orsaker och därför kan det vara mycket viktigt att uppsöka veterinär för att få en diagnos. Så att inflammationen inte blir kronisk eller riskerar att sprida sig till mellanörat. Det kan i så fall behövas mer avancerad veterinärvård.

Det är betydelsefullt att ha koll på din hunds välmående och att gå igenom hunden regelbundet för att titta och lukta i öronen.

Efter att grundorsaken till öroninflammationen är utesluten, kan vissa hundar behöva rengöra sina öron regelbundet. Man skall dock vara försiktig med vad man rengör med och att inte göra det för ofta för detta kan även irritera öronen om de är fuktiga ofta.

Bakomliggande orsaker till diagnosen otit kan vara:

• Parasiter som öronskabb
  • Allergier
  • Främmade föremål i örat
  • Yttre skador eller sår i örat
  • Olika hudsjukdomar
  • Endokrinologiska sjukdomar

Vissa hundraser har lättare att drabbas av öroninflammationer. Förutom bakomliggande sjukdomsorsaker så ökar risken med tunga hängande öron, trånga eller mycket pälsbeklädda hörselgångar, upprepade fukt i öronen, för mycket och för stark rengöring, användandet av örontops, hög produktion av öronvax.

Symtom

• Kliar på öronen med tassarna
  • Skakar och rister på huvudet
  • Ömhet, rödhet och svullnad i inflammerat öra
  • Lutar huvudet åt sidan
  • Illaluktande öronsekret

Behandling

Rätt typ av rengörande öronrens baserat på vilken typ av öroninflammation det rör sig om.

Antiinflammatorisk medicin i droppar och eventuellt i tablettform.

Antibiotikadroppar vid behov.

Om hunden får mer än en öroninflammation i sitt liv så bör bakomliggande orsaker utredas så att man förebyggande kan hålla hundens öron så friska som möjligt.

Allvarlig komplikation till kronisk otit är inflammation i mellanörat. Inflammationen till mellanörat sprids oftast på grund av en skadad trumhinna. En inflammation i mellanörat kan i sin tur leda till en inflammation i innerörat. Förutom en ökad mängd sekret i örat så kan hunden även ha balansproblem och gå i cirklar eller hälla kraftigt med huvudet åt ena sidan. Något lindrigare symtom kan vara smärta då hunden äter, skäller eller ska öppna munnen. Risken ökar kraftigt för dövhet och bestående balansproblem om inflammationen hunnit sprida sig till innerörat.